Sunday, December 19, 2010

Jangan Keliru Lagi...

"Masalah makin teruk."

"Kenapa?"

"Susah kalau macam ni."

"Masalah duit?"

"Apa lagi kalau bukan duit. Hari itu guna kad kredit nak masuk satu bisnes. Sekarang bisnes tak jalan, hutang kad kena bayar. Banyak pulak tu."

Senario biasa di kalangan kita tidak kira di bandar atau di desa, penggunaan kad kredit sudah menjadi suatu kemestian. Saya juga pengguna kad kredit seperti mana tuan-tuan.

"Adakah satu kesalahan guna kad kredit?"

"Maksud kau?"

"Ya lah, isi minyak kad, beli benda ni guna kad."

"Ia tidak salah kalau dibayar secara konsisten dan ikut tempoh."

"Itulah masalahnya."

"Kalau macam itu, memang bermasalah bila hujung bulan bila bil datang."

"Ada cara nak bayar tak."

"Kalau rasa tidak mahu kena caj faedah, memang ada cara."

"Bagaimana?"

"Cuba call pihak ESave Marketing. Mereka ada cara terbaik buat kita."

"Maksudnya?"

"Mereka akan uruskan penukaran cara bayaran biasa kepada EPP."

"EPP?"

"Easy Payment Plan. Maksudnya kita bayar bil bulanan kad kredit dengan bayaran tetap dalam tempoh tertentu. Paling lambat tiga tahun."

"Wah! Bagus juga, macam mana mahu 'apply'?

"Call 012-2441185. Agen Berdaftar ESAVE ini akan berikan 'proposal' kepada kita sebaik sahaja kita hantar email kepadanya tentang maklumat hutang akaun kad kita."

"Kalau aku tak setuju?"

"Abaikan sahaja, kerana servis pengiraan ini adalah PERCUMA sahaja."

"Boleh percayakah?"

"Sila lawati blog dia atau jumpa agen berkenaan sendiri atau pergi ke mana-mana ofis ESAVE. Kalau kita di KL ni, paling dekat di Wangsa Maju."

"Kalau macam itu, yakinlah aku."

"Tidak perlu takut kerana bil bulanan kita nanti akan dihantar oleh bank yang sama tetapi bayaran berbeza kerana bil baru nanti akan tercatat bayaran bulanan minima RM50 sahaja."

"Ohh..macam itu."

"Tapi tidak digalakkan kerana kita patut bayar bil sepatutnya. Katakan kita kena bayar RM200, maka bayarlah RM200 selama tempoh kita setuju sebelum ini. Barulah hutang kita selesai ikut tempoh."

"Kalau bayar RM50 sahaja?"

"KIta masih boleh terima tidak sebagaimana bayaran biasa kerana kita dicaj berdasarkan bayaran bulanan dan bukannya ikut hutang keseluruhan."

"Maksudnya?"

"RM200 tolak RM50 maka baki tertunggak RM150 didarab dengan 1.5 peratus, maka itu sahajalah caj dikenakan. Bukannya ikut jumlah keseluruhan hutang."

"Faham aku."

"Sekarang juga DAIL 012-2441185, bercakap dengan Encik WAN."

0 comments:


  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP