Thursday, September 27, 2012

HUTANG TETAP HUTANG

Hari ini BAJET 2013 bakal dibentangkan oleh YAB Perdana Menteri. Ramai yang menunggu-nunggu apa imbuhan atau pun dasar kerajaan pada tahun hadapan. Tak kira sesiapa pun, pasti mahu menikmati hidup lebih baik berbanding tahun ini dan tahun-tahun sudah.

Walaupun begitu, masih ramai di kalangan kita tidak gembira,

Kenapa?

HUTANG KAD KREDIT yang semakin meningkat. Dari bulan ke bulan, hutang tak pernah surut. Bayar memang bayar. Bagi yang tak bayar lagilah merasakan bahangnya.

Tahukah tuan-tuan?

Beban hutang 3.2 juta pemegang kad kredit aktif di Malaysia mencecah RM30.8 billion pada tahun 2010. Pada tahun 2012 ini pastinya meningkat naik. Pastinya nama tuan-tuan juga menyumbang statistik tersebut jika kita pemegang kad kredit aktif.

Bayar JANGAN TAK Bayar.

Bank tidak pernah melupakan kita. Lari sejauh mana sekali pun, mereka tetap 'memburu' kita. Mereka ada rekod lengkap tentang beban hutang kita. Jika kita tidak endah dan buat lupa bayar, maka mahkamah akan menjadi lokasi seterusnya. Nama kita juga akan disenarai hitamkan. Oleh itu, sebelum perkara itu berlaku, usahakan sesuatu untuk jelaskan hutang kad kredit.

Bagaimana?

1) Bayar kadar minima. ( Kaedah ini akan memakan masa hingga lebih 7-8 tahun berdasarkan jumlah hutang ).

2) Buat pinjaman peribadi. ( Bagi kakitangan awam, mereka lebih bernasib baik dan bayar sekali gus. Tapi bagi yang potongan slip gaji lebih 60% kena lupakan hasrat kaedah ini ).

3) Jual tanah/harta benda yang ada. ( Pilihan ini jarang saya jumpa ).

4) Gunakan KAEDAH EASY PAYMENT PLAN ESAVE MARKETING. ( Kaedah ini adalah satu alternatif terbaik ).

5) Gunakan servis AKPK Bank Negara. ( Masalahnya nama tuan-tuan akan disenarai hitamkan ).

Oleh itu, buat keputusan terbaik. Tapi...jangan lari daripada bayar hutang kad kredit.

Terima kasih di pagi Jumaat yang mulia ini.
 

Read more...

Friday, September 7, 2012

Hilang Kad Kredit?

DUA HARI LEPAS di depan mata saya melihat seorang lelaki membeli beberapa barangan di sebuah pasaraya berdekatan rumah saya.

Entah mengapa saya jadi tertarik memandang lelaki ini linkungan 20an. Melihat pada wajahnya seperti bukan orang tempatan. Mungkinlah.

Apa yang membuat saya tertarik juga melihat dia membeli minuman keras. Setelah siap juruwang selesai 'scan' harga. Dia menghulur sekeping kad kredit.

"Tak boleh guna encik," kata juruwang itu.

"Oh! Ya ka? Saya ambil duit kat luar," balas lelaki itu dan berlalu pergi.

Kami berbaris panjang menunggu lelaki itu selesai ambil duit di mesin ATM. Agak lama, saya memberitahu pembantu juruwang agar melihat dia di mesin ATM. Rupa-rupanya lelaki itu sudah cabut. Hilang entah ke mana. Barang-barang dibeli terpaksa dibatalkan semula. 

"Dia guna kad orang lain. Mungkin terjumpa," kata pembantu juruwang pula.

"Mungkin juga," saya mengiyakan.

Apa yang pasti lelaki itu menggunakan kad kredit orang lain. Mungkin dia terjumpa atau pun dia seorang pencuri. Moga lelaki itu insaf dan menjadi hamba-Nya yang bertaqwa. Jika bukan muslim, doakan dia diberi hidayah.

Pengajaran

Apabila kehilangan kad kredit, cepat-cepat menelefon pihak bank. Maklumkan agar kad itu dibatalkan dengan segera kerana hilang. Jangan risau kad baharu akan diganti segera. Pihak bank pun mahu untung.

Untung?

Ya lah, sekurang-kurangnya bila dapat kad baharu, bolehlah tambah hutang lagi. 'Interest' terus berjalan pada setiap hari. Komang-komang 1.46% pun kira rezeki mereka.

Simpan elok-elok kad kredit tuan-tuan. Kalau leka, nanti ada orang ambil peluang. Kita juga yang rugi.


Read more...

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP